Friday, June 02, 2006
شوبرت یکی از بزرگترین تنظیم کنندگان در موزیک ایرانی است . او کیبورد و پیانو را به صورت حرفه ای می نوازد و همچنین او شاعر نیز هست او در ایران و در شهر تهران به دنیا آمد و در زمانی که جوان بود مادر و پدر وی او را به موسیقی تشویق می کردند . او اولین کیبورد خود را در 6 سالگی از پدر و مادر خود دریافت کرد و به عشق و حمایت آن ها یک کیبوردیست بزرگ شد
وقتی شوبرت 11 ساله بود با برادر 15 ساله خود یعنی گیلبرت تمرینات رو انجام می داد . شوبرت پیانو را نزد یکی از بزرگان پیانو به نام ایساق یاد گرفت و در یک گروه شروع به نواختن ساز کرد
وقتی 18 ساله بود شروع به شناخت موسیقی ایرانی کرد و در یکی از کنسرت های ویگن نیز حضور داشته است
از جمله تنظیم های او :
امام رضا از آلبوم هوس از شهره
سر به هوا از آلبوم هوس از شهره
هوس از آلبوم هوس از شهره
بسه بسه از آلبوم حالیته از شهرام صولتی
وا ویلا از آلبوم آتش از شهرام شب پره
تو می تونی با بلک کتس از آلبوم آتش از شهرام شب پره
میاد با اندی از آلبوم آتش از شهرام شب پره
چه جوری بگم با ستّار از آلبوم آتش از شهرام شب پره
پات وا میستم از آلبوم خوشحالم از شهرام کاشانی
و تنظیم بخشی از آلبوم آینده منصور
و بسیاری کار دیگر
اما آخرین کار او تنظیم و البته آهنگسازی آلبوم حسرت پرواز با صدای ابی اسطوره ی صدا هست . به نظر شما این آلبوم میتونه انتظارات رو از ابی برآورده کنه
نکته ی مثبت این آلبوم تنوع ریتم ها و سازبندی های جذاب و استفاده از مدولاسیون در جاهای مناسب که بر تاثیر گذاری آهنگ ها افزوده
فصل آغاز آلبوم آهنگ صدام کردی با ریتمی کاملآ نو
ایرج جنتی عطایی این سوژه را با ترکیب هوشمندانه ی " صدام کردی " به شکلی روایت می کند که راوی ، که همان عاشق ترانه است ، صحبت از بیرون کشیده شدن از دل تاریکی و ظلمت ، بوسیله ی صدای معشوق را می کند
تو از متن کدوم رویا رسیدی
که تا اسمت رو گفتی شب جوون شد
که از رنگ صدات دریا شکفت و
نگاه من پر از رنگین کمون شد
صدام کردی ترانه ای ست که همانند همه ی ترانه های ایرج ، سرشار از تصاویر بدیع و زیبا و قابل لمس است ، تصاویری که شنونده را با قدرتی عالی به دنبال خود می کشد
از این تکبستر تنهایی عشق
از این دنج سقوط آخر من
صدام کردی که برگردم به پرواز
به اوج حس سبز با تو بودن
صدام کردی که رو خاموشی من
یه دامن یاس نورانی بپاشی
در این بخش راوی به اعترافاتش ادامه می دهد و می گوید که صدا و حضور معشوق ، او را از بستر تنهایی ها و از گوشه ی سقوط و نابودی اش نجات داده است . او می گوید که صدا و حضور معشوق او را دوباره به پرواز برگردانده ، به اوج حس با هم بودن و در کنار هم بودن
و اما شوبرت آواکیان ، برای این ترانه ، موسیقی و ریتم سالسا را در نظر گرفته است ، ریتمی که ما در گذشته در کارهای ابی نشنیده بودیم . او با زیبایی و درک خوبی که از ترانه و توانایی های صدای آوازخوان به دست آورده ، توانسته است موسیقی ای بسیار جذاب ، تازه و روانی را بر روی این ترانه بنویسد ، که بسیار شنیدنی شده است
موسیقی شوبرت ، بسیار به خط روایت ترانه وفادار مانده است و به خوبی و دقت خاصی ، موسیقی را با صدا و کلام همراه کرده است و بسیار در روایت صحیح ترانه توسط موسیقی و صدا موفق عمل شده است
تنظیم اثر ، توسط شوبرت شاید نقطه ی قوت اصلی این ترانه و حتی کل آلبوم است . او توانسته با خلاقیت و امکانات خوبی که در اختیار داشته است ، تنظیمی پرساز ، قوی و تاثیرگذار را برای این آهنگ انجام دهد . او با انتخاب هوشمندانه ی ، پیانو ، گیتار ، و به خصوص آکاردئون ، توانسته بستری کاملا مناسب را برای ملودی خواندن آوازخوان و متن ترانه فراهم کند
آلبوم حسرت پرواز هفدهمین آلبوم رسمی ابی به بازار عرضه شد
پروانه ای در مشت اولین ترانه ی مورد توافق ایرج و ابی برای شروع این آلبوم بود . این ترانه جهت ساخت ملودی در اختیار چند تن از آهنگسازان نام آشنا قرار گرفت ، که در این بین ملودی شوبرت آواکیان ، آهنگساز و تنظیم کننده ی جوان ، مورد پسند ابی و ایرج جنتی عطایی قرار گرفت و موجبات آهنگسازی و تنظیم کل آلبوم توسط شوبرت آواکیان را فراهم نمود این ترانه و ملودی اساس آلبومی شد ، که امروز با نام حسرت پرواز در اختیار ماست
براستی که این آهنگ زیبا از آب در آمد و آهنگ مورد علاقه ی من در آلبوم هم هست
از آنجایی قرار بر وجود آهنگهایی با رنگ و بویی متفاوت در این البوم بود ، ملودی ترنسی که شوبرت آواکیان ساخته بود ، بعد از تایید ابی ، برای ساخت ترانه بر روی آن به ایرج سپرده شد و ترانه ی بگو آره ، بگو نه ، بر روی آن ملودی نوشته شد
این آهنگ هیچ وقت موفقیت آهنگی که آرش برای ابی به سبک تکنو تنظیم کرد رو به دست نیاورد و گام های بالای ابی بیشتر فریاد گونه به نظر میاد
با آنکه قرار بر همکاری کامل ایرج به عنوان ترانه سرا در این آلبوم بود ، اما از آنجا که ابی مدتی قبل تر ، ترانه ی بانوی خاوری را از زویا خریده بود و قصد اجرای آنرا در یکی از آلبوم هایش داشت ، این ترانه را به شوبرت سپرد و ملودی معمولیه شوبرت ، مقدمات همکاری دوباره ی ابی و زویا را پس از سالها ، در همین آلبوم فراهم کرد
اما شعر به سختی داخل ملودی قرار گرفته و آهنگ به هیچ وجه از لطافت برخوردار نیست
ترانه ی من اگه خدا بودم که مدتی بود ، توسط زویا به شوبرت داده شده بود ، در ادامه ی این همکاری توسط شوبرت به ابی معرفی شد و مورد توجه بسیار زیاد ابی قرار گرفت و به همین علت ، در لیست آهنگ های این آلبوم قرار گرفت
این آهنگ نمره قبولی میگیره مخصوصآ تنظیم خوب آهنگ
ترانه ی بعدی این آلبوم ، ترانه ی رویایی صدام کردی از ایرج جنتی عطایی بود که پیش از این برای ساخت ملودی به سیاوش قمیشی سپرده شده بود و به علت انصراف سیاوش از ساخت ملودی بر روی این ترانه ، کار به شوبرت سپرده شد و شوبرت یکی از زیباترین ملودی های خود را بر روی این اثر نوشت
حنا خانوم و حریق سبز دو ترانه ی دیگر این آلبوم ، توسط زویا زاکاریان بر روی ملودی های شوبرت آواکیان نوشته شدند و وباز هم آهنگ حریق سبز از آهنگ های مورد علاقه ی من در آلبوم هست
و این هشت ترانه زیر بنای آلبوم حسرت پرواز شدند
و همچنین ویدیو موزیک های آلبوم بر عهده ی الک کارتیو بود که اگرچه در این آلبوم نشون داد میتونه جور دیگه هم ویدیو بسازه و از یکنواختی دربیاد اما اگر ویدیو ها کمی به قولی سنگین تر بودند و به شخصیت ابی میومدند بسیار بهتر ازآب در میومدند لازم نیست هنرمندی که سنی ازش گذشته در ویدیو ها خودش نقش عاشق رو بازی کنه
در ابتدای کار قرار بر تهیه کنندگی آلبوم توسط خود ابی بود ، اما با سپرده شدن آلبوم به شرکت آونگ و پیشنهاد مسئولان آن شرکت برای بکارگیری گروه ارکستر بزرگ برای ضبط موسیقی آهنگ ها ، با توافق طرفین تهیه ی کل آلبوم به شرکت آونگ سپرده شد
عدم پرداخت به موقع دستمزد ایرج جنتی عطایی و زویا زاکاریان ، عدم پرداخت دستمزد نوازندگان نامدار و گران قیمتی که توسط شوبرت آواکیان به این کار دعوت شده بودند ، عدم پرداخت هزینه های جانبی آلبوم ، تا جایی پیش می رود که شوبرت با ابی که بی خبر در اروپا بود تماس گرفته و او را از عدم همکاری شرکت آونگ در پیشبرد روند کار ، با خبر می کند
ابی نیز پس از مشاهده ی عدم همکاری و بدقولی های مکرر آونگ ، با سرمایه ی شخصی خود ، عدم پرداخت ها را جبران کرده ، به طوری که هم اکنون پس از انتشار آلبوم ، شرکت غیر حرفه ای آونگ در حدود چهل هزار دلار به ابی بدهکار است
اما این توهین ها را پایانی نبود ، و به جای پخش آلبوم در زمان مقرر ، شاهد پخش نسخه ی خام و ابتدایی ای از آلبوم در سراسر دنیا بودیم ، که زخم کاری دیگری بر پیکر تمامی دست اندرکاران نام آشنای این آلبوم و طرفداران ایشان بود . البته این عمل غیر حرفه ای با واکنش های بسیار شدید ابی ، شوبرت و تمامی طرفداران ابی در سراسر دنیا مواجه شد ، که همین فشار ها باعث تصمیم مسئولان آونگ به پخش سریعتر آلبوم شد
پس از گذشت یک ماه و نیم از انتشار نسخه ی خام ، آلبوم در روز شنبه مورخ ششم می 2006 ، وارد بازار شد .
نمی دانیم چه قصه ای در میان است ، که تبلیغ آلبوم های سخیف و مبتذل برادران و خواهران خواننده در لوس آنجلس ، بی توقف و لحظه به لحظه از طریق تلویزیون ها پخش می شود ، متاسفانه داستان سلاخی آلبوم حسرت پرواز ، تنها قصه ی غم انگیز تهیه و بخش آلبوم های بزرگان ترانه نبوده و نیست ، به طوری که در گذشته نیز آلبوم هایی چون طلوع کن ،صفر ، راه من و ... به سرنوشت تلخ حسرت پرواز دچار شده بودند . و مطمئنا با شناختی در این سال ها از این شرکت پیدا کرده ایم ، این قصه ی دردآلود ، سر دراز دارد
Piano & Keyboard : Schubert Avakian
Drums : Joe Hredia
All guitars : Ramon Stagnero & Ramon Abdisho
Percussion : Kevin Richard
Bass : Vick Momdjian
Pouzuki : Jimmy Makhlis
Flute : Ruben Ortiz
Horns : Vine Street Horns
Strings : Vegas String Empire Las Vegas
Back up vocals : Sepideh , Arman , Roman Abdisho , Jenifer Gonzales
All Harmony vocals : Ebi
Recorded and mixed at Scubert Studio
Mixing Engineers : Angel Burero , Troy Yen Gonzales & Schubert Avakian
Mastered at : Threshold Studio by Stephan Marsh
Producer : Scubert Avakian for Avang Music
Co-Producer : Mahshid Boroumand
Excutive Producers : Mahin Abadani & Kamran Abadani
Promotions : Armin Hashemi
Photography & Design : Sirous Kerdouni