Friday, April 28, 2006
عامل موفقیت موسیقی کجاست ؟در موسیقی ما بازخوانی آهنگ ها و شنیدن ملودی های تکراری به کاری عادی تبدیل شده و کوتاه ترین راه برای رسیدن به شهرت بازخوانی آهنگ های قدیمی با رنگ و لعاب جدید و تزیین اون با ویدیو های به ظاهر زیبا در این راه با سه نوع بازخوانی یا تقلید روبرو هستیم
نوع اول مربوط به بازخوانیه آهنگ های ایرانیه قدیمیه که از این دست بسیار زیاد پیدا میشه از جمله خواننده ها چون افشین ، هلن ، شادمهر ، آمو ، اندی ، قیصر و دیگران رو میشه نام برد ، که گاهآ از بردن اسم آهنگساز و خواننده اصلی هم خودداری میشه
نوع دوم استفاده از ملودی های ترکی و عربی و یا آهنگ هایی که خود جایگاهی در عالم موسیقی ندارند هستش و گذاشتن یک شعر بی سرو ته روی اون و ساخت یک ویدیوی رنگارنگ و باز هم بی سروته برای آهنگ
در این راه خواننده هایی چون شهره و شهرام صولتی ، سعید شهروز پیش قدم هستند
نوع سوم و به طور حتم بهترین نوع بازخوانی و تقلید هست انتخاب آهنگی بسیار بالاتر از آهنگ های ایرانی و هم سطح بهترین های جهان و کشوندن آهنگ های دیگر به سمت کیفیت بالاتره که میتونه به بهتر شدن کیفیت موسیقی ما کمک کنه ، از این نمونه کمتر در موزیک ایرانی داریم که در ادامه نمونه ای از کارهای شادمهرو بررسی میکنیم
در کل ما در موسیقیمون از هر سه نوع بالا به وفور داشته ایم ولی متاسفانه تنها فکری که در سر خواننده های این دوره نبوده بالابردن سطح موسیقی فارسی و جهانی کردن اون بوده و نشانه اون عقب گرد روز به روز بوده و فاصله ی طولانی که بین موسیقیه ما با موسیقیه حتی عرب ، ترک و دیگر موسیقی ها به وجود آمده
از نمونه تقلید های نوع سوم استفاده شادمهر از ملودی های خواننده ی معروف یونانی به نام "نوتیس اسفاکیاناکیس" هست که همونطور که دراین سال ها شاهد بودیم این آهنگ ها به خصوص آهنگ باور از آلبوم خیالی نیست باعث پیشرفت هم در موزیک شادمهر هم در موزیک ایرانی شد ؛ امری که در تقلید های نوع اول و دوم هیچ گاه شاهدش نبودیم حتی اگه از کیفیت خوبی هم برخوردار بودند
To finale tis kardias
Pare me
آهنگ بی تو متعلق به تانوس پترلیس
To aima mou
*ازراست نوتیس اسفاکیاناکیس ؛ شادمهر عقیلی و تانوس پترلیس
متاسفانه نتونستیم کامل آهنگ آخر و همچنین دو آهنگ اول رو با کیفیت بالا پیدا کنیم که پیشاپیش عذر خواهی میکنم