Thursday, August 04, 2005
« کسی که چشماش یه کمی روشنه/شاید یه قدری هم شبیهه منه » اوایل زمزمه هایی بود از آلبوم جدید مهستی ؛ خواننده ای که هنوز هم جایگاه خودشو از نظر شخصیتی و هنری حفظ کرده و جزعی از موسیقیه پاپ ما هست .
ولی این بار آلبوم این بانوی آوازه خوان به نظر جنجالی تر میومد ؛ چیزی که کم تر در اطراف این خواننده وجود داره ؛ و اون چیزی نبود جز مثلث مهستی , شادمهر , مریم حیدرزاده
مریم حیدرزاده شاعر مشهور شده ی این ماه ها و سال ها ، و شادمهر عقیلی که وقتی اسمش میاد هر کسی که یا سوادی در زمینه موسیقی داره و یا نداره به خودش جرات اظهار نظر میده ؛ چون شادمهرو نزدیک تر به خودش میدونه .
اصولآ آیا جنس این همکاری مانند بقیه ی همکاری های این دوره به نظر ماندگار میومد؟ همکاری هایی که به نظر ماندگار نمیومدو ماندگار شد از جمله : گوگوش , شهیار قنبری , مهرداد آسمانی
اما گذشت زمان نشان از عدم همکاری در آینده بود . مریم حیدرزاده شاعر آلبوم صحبتی میکنه مبنی بر اینکه از ملودی های آلبوم راضی نیست .( عملآ کار شادمهر رو مورد انتقاد قرار میده ) . در حالی که به نظر میاد منظور او اینست که آلبوم آلبومی نیست که اسم مریم حیدرزاده رو بر سر زبان ها بندازه (کسی که آلبوم کامران و هومن رو که کاری تجاریه در بازار داره میتونه همچین نظری بده!!)و در ادامه میگه در مورد ملودی ها با او مشورت نشد . (فعلآ به این کار نداریم که این انتظار خانوم حیدرزاده به جا هست یا نه )
اما واقعآ جایگاه این آلبوم کجاست ؟
7 قطعه با تنظیم , آهنگسازی , نوازندگی شادمهر ؛ شعر حیدر زاده و صدای آشنای مهستی .
شادمهر عقیلی متولد 1351 تهران , آهنگساز و نوازنده و خواننده ی آثاری چون : یاس . مسافر . دهاتی .خیالی نیست . آدم فروش ...
آیا براستی قابلیت خلق آثاری ماندگار برای مهستی رو هم داشت؟
جواب کمی مشکله در حالتی که جواب مثبت به این سوال میدیم ولی نمره ای بین 14-16 شاید لایق این آلبوم باشه .
نکات منفی آلبوم : سطح پایین بودن چند تا از شعر ها(البته برای مهستی) ؛ تنظیم یکنواخت و گاهآ شبیه هم آهنگ ها ؛ پایین بودن صدای خواننده نسبت به آهنگ در قسمت های کوتاهی(مربوط به صدا برداری) .
نکات مثبت : صدا گیری بسیار عالیه آهنگ ساز از خواننده به گونه ای که در تمامیه لحظه ها صدای خواننده ژوس (رو نت) میباشد ؛ یکنواختی خوب بین صدا و موزیک به گونه ای که به صدای خواننده هم به عنوان یک ساز نگاه شده و همه با هم سازگارند ؛ تنظیم قابل قبول و استفاده ی صحیح از ساز ها .
در کل آلبوم با تمام ایراد ها و حسن هایی که داره نمره ی قبولی میگیره و باز هم به این نتیجه میرسیم ،وجوداین نوع آلبومه ها که جدا از کشمکش های بازار موسیقی هستن ؛ خالیه .
(آلبوم کامران و هومن آلبوم بعدیه که مورد نقد قرار میدیم )