Friday, March 13, 2009
بعد از گذشت مدت زیادی از آلبوم قبلی این بار آلبوم داریوش شامل تعداد زیادی ترانه سرا و آهنگساز است . از ایرج جنتی عطایی با تجربه گرفته تا روزبه بمانی جوان . ده آهنگ تازه با نگاه های متفاوت به زندگی از امید و عشقی که ترانه "همدرد" به تصویر میکشد تا دلتنگی ها و سیاهی های ترانه ی "دلتنگ" .
همکاری داریوش با ترانه سرایان جوان و ملودی های نوین نوید بخش فصلی دیگر در زندگی هنری داریوش است . پس با وجود کاستی های موجود در آلبوم سعی بر آن داریم نگاهی مثبت و امید بخش داشته باشیم به این حرکت . حرکتی که نمود آن در جای جای آلبوم به وضوح قابل رویت است .
از همان لحظه که قصد خرید آلبوم ارجینال را می کنیم با شیوه ی جدید خرید روبرو می شویم که تا قبل وجود نداشت و وقتی آلبوم را بدست می گیریم با کاوری متفاوت روبرو می شویم که برخلاف کاور های دیگر خوانندگان خارج کشور که پراست از عکس های بی مفهوم و نوشته هایی که هرچه جشتجو می کنیم نام های کامل دست اندرکاران تهیه آن را نمی یابییم این بار تعجب می کنیم که به هر آهنگ آلبوم یک صفحه اختصاص داده شده است ، و هر صفحه شامل عکسیست متناسب با ترانه و روح موجود در آهنگ !وقتی آلبوم را آغاز میکنیم در وهله ی اول با تنظیم متفاوت آهنگ "شطرنج" جا می خوریم ! تنظیمی که از تنظیم کننده های ما بعید بود! و درست حدس زدیم تنظیم کننده کسی است به نام "هومن دپارس" ، واما هومن دپارس آهنگساز فیلم است و برای دو فیلم "Hitler Meets Christ " ساخته ی آمریکا و فیلم "Scalpel" ساخته ی کانادا موسیقی ساخته است . تنظیم حماسی و استفاده از صداهای بسیار بجا و هماهنگ با مضمون ترانه یکی از نقاط مثبت آهنگ است . ترانه سیاسی آهنگ هم ساختاری منسجم دارد ولی یکی از نقاط ضعف آهنگ اینست که ملودی به سختی شعر را همراهی می کند و این برای شنونده گاهی عذاب آور می شود و چاره ای جز دل سپردن به معنای لغات ندارد تا همراهی ملودی !
"تقویم" (اردلان سرفراز، فرید زولاند ، منوچهر چشم اذر) ترک دوم آلبوم را شامل می شود . شعر بسیار زیبای اردلان سرفراز با تنظیم و ملودی نتوانسته ارتباط برقرار کند . ساختار ریتم به هیج وجه مناسب با ملودی نیست و چیزی که فرید زولاند از ملودی در سر می پرورانده عملی نشده ولی قدرت شعر شاید نجات بخش این آهنگ است.
"ساعت شوم"(ایرج جنتی عطایی، بابک سعیدی ، بابک سعیدی) قطعه بعدی را شکل می دهد . حادثه ایی غریبست لشکر گل خواری که به قول ایرج به راه افتاده و چه خوب هماهنگ است با طرح واره ای از انسانی که با تبر یه ریشه خود می زند . ساختار همسو و منسجم در ملودی و تنظیم باعث شده به کار بابک سعیدی آهنگساز جوان این اثر ایمان بیاورم .
سیتار شروع کننده قطعه بعدی به نام "شبتاب" (شهیار قنبری، فرید زولاند ، واهان) است . تنها ترانه ی شهیار قنبری در این آلبوم است ، توصیفی وهم آلود از جدایی ها ، درد ها و زخم ها . چه شیرین است این توصیف ها و تشبیهات پیچیده ی شهیار در ترانه ی شبتاب . خواب به تصویر کشیده شده رویاییست از آزادی من و تو از رهایی دین و آیین در دل های ما . تنظیم شرقی و ملودی زیبای فرید نشانه ی جاودانه بودن آهنگی دیگرست برای داریوش.
باز هم همکاری بابک سعیدی جوان و ایرج آهنگ "دلتنگم "(ایرج جنتی عطایی، بابک سعیدی ، بابک سعیدی) را به وجود آورده . سیاه تصویری از از غم ها و بی حوصلگی ها که در انتها به روزنه ی امیدی هم چشم دارد . در این قطعه تنظیم بابک سعیدی را بیشتر از ملودیش می پسندم . صدای پیانو در قلب ترانه ی غمگین ایرج و صدای ویلن سل در بینابین آن ها تصویری رویایی برایم ایجاد کرده ولی ملودی هرجا که شعر می خواهد کشیده می شود و در بعضی از قسمت ها ملودی در برابر ترانه کم میاورد!
و اما قطعه ی آشنا تر به واسطه پخش موزیک ویدئو آن قبل از پخش آلبوم “معجزۀ خاموش” (ایرج جنتی عطایی، بابک سعیدی ، بابک سعیدی) نام دارد . وباز هم بابک سعیدی! و ملودی و تنظیم زیبا و روح نواز خودش همراه شهر پرپیچ و خم ایرج . ملودی یکنواخت و شناور بابک سعیدی در این ترانه مرا یاد شاهکارهای صادق نوجوکی می اندازد و همکاری های رویایی او با داریوش . بارها این آهنگ رو گوش میدهید و باز هم از آن لذت می برید! ریتم 4/4 و گیتار زمینه و ملودی آهنگ برای من بسیار جذاب است .
از سه گانه بابک سعیدی در این آلبوم که بگذریم ! وارد مرحله ی جدیدی در آلبوم می شویم . “همدرد” ( منوچهر نامور آزاد، محمد شمس ، تیکران) نام عاشقانه ی دیگری در کارنامه ی داریوش است . ملودی دلنشین محمد شمس و تنظیم استثنایی تیکران شعر را به زیبایی همراهی می کند. توصیف شاعر از معشوق که هرکس می تواند باشد مفهوم عشق را به تصویر می کشد تشبیهاتی دور از دغدغه های روزمره و شاید ساده انگارانه !
“تصویر رویا” (روزبه بمانی، مهدی یراهی ، بهنود بهزاد) یکی دیگر از آهنگ های مورد علاقه من در این آلبوم است . کاری متفاوت از کارهای دیگر داریوش . ملودی مهدی یراهی و البته با همراهی بهروز صفاریان (!) در این آهنگ به درستی که تصویر گری رویایی است که روزبه بمانی در تلاش فهماندن آن است . کلامی ساده و روان و خالی از پیچ و خم های اشعار دیگه آلبوم می کشد برای دقایقی ما را به جایی ببرد که پر است از احساس و صداقت بچه گانه در عشق . ریتم عاملیست خیالی در این آهنگ ! که حضور ندارد ولی در جای جای آهنگ جای خالیش حس نمی شود . اوج آهنگ به زیبایی همراهی می شود و صدای خواننده با تغییر لحن به خوبی همراهی کننده موسیقیست.
آهنگ دیگری از داریوش در این آلبوم که به صورت ویدئو درآمده آواز پری ها (ایرج جنتی عطایی، فرید زولاند ، واهان) هست که فرید زولاند بار دیگر در این آهنگ توانایی های خودش را به خوبی نشان داده . ملودی با برداشتی آزاد از سبک "جز" در ریتم به خوبی با ترانه و تنظیم همراهی شده . صدای داریوش هم در این آهنگ به وضوح نشاندهنده تکامل است . تکاملی که از تحریر ها گرفته تا حس ها دیده میشود و فرید زولاند هم به این واقعیت صحه گذاشته است .
پایان بخش آلبوم “راهی” (اردلان سرفراز، فرید زولاند ، واهان) با برداشتی از یکی از آهنگ های قدیم خود داریوش است . کاری که مدتی قبل از آلبوم بیرون داده شد و در اصل وصیتیست برای آیندگان از حال و هوای اکنون ما با ترانه ای زیبا از اردلان عزیز .
همکاری داریوش با ترانه سرایان جوان و ملودی های نوین نوید بخش فصلی دیگر در زندگی هنری داریوش است . پس با وجود کاستی های موجود در آلبوم سعی بر آن داریم نگاهی مثبت و امید بخش داشته باشیم به این حرکت . حرکتی که نمود آن در جای جای آلبوم به وضوح قابل رویت است .
از همان لحظه که قصد خرید آلبوم ارجینال را می کنیم با شیوه ی جدید خرید روبرو می شویم که تا قبل وجود نداشت و وقتی آلبوم را بدست می گیریم با کاوری متفاوت روبرو می شویم که برخلاف کاور های دیگر خوانندگان خارج کشور که پراست از عکس های بی مفهوم و نوشته هایی که هرچه جشتجو می کنیم نام های کامل دست اندرکاران تهیه آن را نمی یابییم این بار تعجب می کنیم که به هر آهنگ آلبوم یک صفحه اختصاص داده شده است ، و هر صفحه شامل عکسیست متناسب با ترانه و روح موجود در آهنگ !وقتی آلبوم را آغاز میکنیم در وهله ی اول با تنظیم متفاوت آهنگ "شطرنج" جا می خوریم ! تنظیمی که از تنظیم کننده های ما بعید بود! و درست حدس زدیم تنظیم کننده کسی است به نام "هومن دپارس" ، واما هومن دپارس آهنگساز فیلم است و برای دو فیلم "Hitler Meets Christ " ساخته ی آمریکا و فیلم "Scalpel" ساخته ی کانادا موسیقی ساخته است . تنظیم حماسی و استفاده از صداهای بسیار بجا و هماهنگ با مضمون ترانه یکی از نقاط مثبت آهنگ است . ترانه سیاسی آهنگ هم ساختاری منسجم دارد ولی یکی از نقاط ضعف آهنگ اینست که ملودی به سختی شعر را همراهی می کند و این برای شنونده گاهی عذاب آور می شود و چاره ای جز دل سپردن به معنای لغات ندارد تا همراهی ملودی !
"تقویم" (اردلان سرفراز، فرید زولاند ، منوچهر چشم اذر) ترک دوم آلبوم را شامل می شود . شعر بسیار زیبای اردلان سرفراز با تنظیم و ملودی نتوانسته ارتباط برقرار کند . ساختار ریتم به هیج وجه مناسب با ملودی نیست و چیزی که فرید زولاند از ملودی در سر می پرورانده عملی نشده ولی قدرت شعر شاید نجات بخش این آهنگ است.
"ساعت شوم"(ایرج جنتی عطایی، بابک سعیدی ، بابک سعیدی) قطعه بعدی را شکل می دهد . حادثه ایی غریبست لشکر گل خواری که به قول ایرج به راه افتاده و چه خوب هماهنگ است با طرح واره ای از انسانی که با تبر یه ریشه خود می زند . ساختار همسو و منسجم در ملودی و تنظیم باعث شده به کار بابک سعیدی آهنگساز جوان این اثر ایمان بیاورم .
سیتار شروع کننده قطعه بعدی به نام "شبتاب" (شهیار قنبری، فرید زولاند ، واهان) است . تنها ترانه ی شهیار قنبری در این آلبوم است ، توصیفی وهم آلود از جدایی ها ، درد ها و زخم ها . چه شیرین است این توصیف ها و تشبیهات پیچیده ی شهیار در ترانه ی شبتاب . خواب به تصویر کشیده شده رویاییست از آزادی من و تو از رهایی دین و آیین در دل های ما . تنظیم شرقی و ملودی زیبای فرید نشانه ی جاودانه بودن آهنگی دیگرست برای داریوش.
باز هم همکاری بابک سعیدی جوان و ایرج آهنگ "دلتنگم "(ایرج جنتی عطایی، بابک سعیدی ، بابک سعیدی) را به وجود آورده . سیاه تصویری از از غم ها و بی حوصلگی ها که در انتها به روزنه ی امیدی هم چشم دارد . در این قطعه تنظیم بابک سعیدی را بیشتر از ملودیش می پسندم . صدای پیانو در قلب ترانه ی غمگین ایرج و صدای ویلن سل در بینابین آن ها تصویری رویایی برایم ایجاد کرده ولی ملودی هرجا که شعر می خواهد کشیده می شود و در بعضی از قسمت ها ملودی در برابر ترانه کم میاورد!
و اما قطعه ی آشنا تر به واسطه پخش موزیک ویدئو آن قبل از پخش آلبوم “معجزۀ خاموش” (ایرج جنتی عطایی، بابک سعیدی ، بابک سعیدی) نام دارد . وباز هم بابک سعیدی! و ملودی و تنظیم زیبا و روح نواز خودش همراه شهر پرپیچ و خم ایرج . ملودی یکنواخت و شناور بابک سعیدی در این ترانه مرا یاد شاهکارهای صادق نوجوکی می اندازد و همکاری های رویایی او با داریوش . بارها این آهنگ رو گوش میدهید و باز هم از آن لذت می برید! ریتم 4/4 و گیتار زمینه و ملودی آهنگ برای من بسیار جذاب است .
از سه گانه بابک سعیدی در این آلبوم که بگذریم ! وارد مرحله ی جدیدی در آلبوم می شویم . “همدرد” ( منوچهر نامور آزاد، محمد شمس ، تیکران) نام عاشقانه ی دیگری در کارنامه ی داریوش است . ملودی دلنشین محمد شمس و تنظیم استثنایی تیکران شعر را به زیبایی همراهی می کند. توصیف شاعر از معشوق که هرکس می تواند باشد مفهوم عشق را به تصویر می کشد تشبیهاتی دور از دغدغه های روزمره و شاید ساده انگارانه !
“تصویر رویا” (روزبه بمانی، مهدی یراهی ، بهنود بهزاد) یکی دیگر از آهنگ های مورد علاقه من در این آلبوم است . کاری متفاوت از کارهای دیگر داریوش . ملودی مهدی یراهی و البته با همراهی بهروز صفاریان (!) در این آهنگ به درستی که تصویر گری رویایی است که روزبه بمانی در تلاش فهماندن آن است . کلامی ساده و روان و خالی از پیچ و خم های اشعار دیگه آلبوم می کشد برای دقایقی ما را به جایی ببرد که پر است از احساس و صداقت بچه گانه در عشق . ریتم عاملیست خیالی در این آهنگ ! که حضور ندارد ولی در جای جای آهنگ جای خالیش حس نمی شود . اوج آهنگ به زیبایی همراهی می شود و صدای خواننده با تغییر لحن به خوبی همراهی کننده موسیقیست.
آهنگ دیگری از داریوش در این آلبوم که به صورت ویدئو درآمده آواز پری ها (ایرج جنتی عطایی، فرید زولاند ، واهان) هست که فرید زولاند بار دیگر در این آهنگ توانایی های خودش را به خوبی نشان داده . ملودی با برداشتی آزاد از سبک "جز" در ریتم به خوبی با ترانه و تنظیم همراهی شده . صدای داریوش هم در این آهنگ به وضوح نشاندهنده تکامل است . تکاملی که از تحریر ها گرفته تا حس ها دیده میشود و فرید زولاند هم به این واقعیت صحه گذاشته است .
پایان بخش آلبوم “راهی” (اردلان سرفراز، فرید زولاند ، واهان) با برداشتی از یکی از آهنگ های قدیم خود داریوش است . کاری که مدتی قبل از آلبوم بیرون داده شد و در اصل وصیتیست برای آیندگان از حال و هوای اکنون ما با ترانه ای زیبا از اردلان عزیز .